Arbeidsmiljøkartlegging
Lurer du på hvordan dine kollegaer eller de du leder egentlig har det på jobb? Er du usikker på hvordan du skal få ærlige og konkrete tilbakemeldinger på hvordan de ansatte opplever sitt arbeidsmiljø, kan en eller flere av våre arbeidsmiljøkartlegginger være et nyttig verktøy for deg.
Dette kan Arbeidsmiljøsenteret bistå med:
- Kvantitative arbeidsmiljøkartlegginger og medarbeiderundersøkelser som blant annet MTM- kartlegging og Questback
MTM medarbeiderundersøkelse (medarbeider tilfredshet monitor)
MTM medarbeiderundersøkelse er et anonymt digitalt måle- analyse og rapporteringsverktøy som bygger på nordisk forskning på psykologiske og sosiale arbeidsmiljøfaktorer, med temaer som nevnt under.
I tillegg til overstående temaer, kan bedriften legge til tilleggstemaer som blant annet mobbing, seksuell trakassering og diskriminering.
MTM medarbeiderundersøkelsen gjennomføres digitalt, og de ansatte vil få tilsendt en individuell svartilgang som sikrer anonymitet. Selve undersøkelsen tar ca 15 minutter.
Resultatene av undersøkelsen kan benchmarking opp mot andre bedrifter tilsvarende din. I tillegg vil det være mulig å få en egen rapport som sammenligner ledergrupper. Ved gjentakelse av undersøkelsen etter første gjennomføring, vil resultatene kunne sammenlignes fra tidligere.
Questback
Ønsker din bedrift en mindre omfattende medarbeiderundersøkelse enn MTM eller skreddersy spørsmålene knyttet til bedriftens behov eller konkrete ønsker, vil vår kvantitative arbeidsmiljøkartlegging gjennom Questback være et godt alternativ.
Gjennom å bruke Questback, vil du sammen med konsulent bli enig om hvilke spørsmål som kan benyttes for å sikre anonymitet og samtidig belyse de spørsmål dere som bedrift ønsker å få svar på. Questback har ikke benchmarking, men Arbeidsmiljøsenteret konsulenter har høy og oppdatert kompetanse på hvilke arbeidsmiljøfaktorer som både kan gi utslag i utfordrende arbeidsmiljø, eller arbeidsmiljøfaktorer som sikrer helsefremmende tiltak, noe som kan benyttes i å lese rapporten i etterkant.
Ved gjennomføring av undersøkelsen vil arbeidstakerne motta en lenke, hvor deres svar teknisk blir anonymisert ved svar.
Kvalitative gruppeintervjuer eller individuelle dybdeintervjuer
Kvalitative gruppeintervjuer benyttes i bedrifter der ledelsen er opptatt av å sikre god medvirkning og informasjon fra grupper tilknyttet deres eget arbeidsmiljø. Kvalitative gruppeintervjuer er et godt verktøy der avdelinger, team eller bedrifter sammen skal enes og forankre ulike forbedrende og produktive prosesser videre. Eksempler på ulike temaer i gruppeprosesser kan være « Rolleforståelse-hvordan sikre økt forståelse for hverandres roller i et arbeidsmiljø», «hvordan sikre god møtegjennomføring», « hva trenger avdelingen nå for å sikre bedre samspill» eller lignende.
I slike gruppeprosesser leder Arbeidsmiljøsenterets konsulent gjennomføringen og sikrer god medvirkning for alle ansatte. Konsulent kan bistå med å lage gode og treffsikre (praktiske ) handlingsplaner i etterkant. Skal vi lenke dette til prosessledelse også? https://www.arbeidsmiljo.no/tjenester/prosessledelse/
Kvalitative individuelle dybdeintervjuer gjennomføres når bedriften har behov for å få utdypende forståelse og forklaringer på hvordan de ansatte opplever sitt arbeidsmiljø. Intervjuene gjennomføres mellom den enkelte ansatte og Arbeidsmiljøsenteret konsulent, hvor det benyttes forskningsbaserte emner tilknyttet arbeidsmiljøforhold i intervjulmalen, som sikrer like spørsmål og felles forståelse av rapporten. Konsulent leder gjennomføringen og lager samlet anonym rapport i etterkant.
Åpne strukturerte gruppesamtaler eller dialogkonferanse
- Åpne, strukturerte gruppesamtaler
- Dialogkonferanser
Arbeidsmiljøsenteret tilbyr gjennomføring av både åpne strukturerte gruppesamtaler og dialogkonferanser. Gruppesamtaler brukes gjerne i kombinasjon med plenumsoppsummeringer for å kartlegge utfordringer, løsninger og tiltak i forhold til aktuelle temaer/ utfordringer en bedrift kan ha. Gruppesamtaler er et gdot verktøy for å sikre god medvirkning og forankring av endringene sammen med ansatte. Erfaringsmessig opplever bedrifter at endringene og forankringene av nye tiltak blir raskere implementert etter at ansatte sammen blir enige gjennom gruppeprosesser. Konsulent avtaler sammen med bestiller både hvilke grupper som kan være hensiktsmessig satt sammen, i tillegg til at konsulent drifter gruppeprosessen, både med faglige innsikt og prosessgjennomføring.
Dialogkonferanse benytter samme strategi som gruppesamtaler, men brukes når det er er et større antall mennesker som skal bli enige om noe som gjelder alle i rommet. Dialogkonferanse benyttes når det er flere enn 12 deltagere, og max 100 deltagere.
Gjennom dialogkonferanse vektlegges faglige påfyll, sammen med helt klare strategier og mål om at deltagere blir aktivert gjennom gruppeoppdeling til å komme med innspill og tiltak knyttet til både utfordringer og forbedringer.
Konsulent er ansvarlig for faglig innhold sammen med planlegging og prosessgjennomføring.
Dersom du ønsker å sette i gang gode kartlegging og forbedringstiltak, vil Arbeidsmiljøsenteret sine konsulenter bistå i hele prosessen; fra metodevalg, gjennomføring av kartlegging og videre hjelp for å komme videre. Dette kan dreie seg om konkrete og realistiske handlingsplaner, hvor både ansatte og ledelse forpliktes i endringsarbeidet.