Arbeid i AMU
Hvordan gå fra å være et "supperåd" til å bli et superråd?
Alle virksomheter med mer enn 30 ansatte skal etablere et arbeidsmiljøutvalg (AMU).
For mange kan dette oppleves som et onde eller en klump om foten. Mange kjenner på usikkerhet om nytteverdien ved et slikt utvalg, da det er mange ressurser som avsettes til å møtes – og kanskje med litt usikker agenda og effekt.
Selv om det stilles krav til arbeidsmiljøopplæring for deltagere i AMU tar dette i mange tilfeller tid å få til, ikke alle er engang klar over kravet og mange blir deltager i AMU uten at det egentlig vet hva AMU er, eller hvilken rolle de skal ha der.
I arbeidsmiljøsenteret ønsker vi å bidra til at din virksomhet kommer dit at AMU blir et gode dere ikke kan være foruten – fordi det helt konkret bidrar til bedre arbeidsmiljø i virksomheten. Arbeidsmiljøsenteret har god kjennskap til arbeid i arbeidsmiljøutvalg, både utfordringer og løsninger, og kan bidra med både opplæring og veiledning på området.
Vi ser at følgende områder er viktige for å skape konstruktivt arbeid i AMU:
1. Klare mål og mandat
-
- Definer tydelige mål og mandat for utvalget, i tråd med arbeidsmiljøloven og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, samt virksomhetens behov
- God forankring i ledelsen og de ansattes organisasjoner
- AMU behandler de viktige sakene og saker som de ansatte er opptatt av
2. Forberedelser og planlegging
-
- En årlig plan med møter og prioriterte temaer.
- Opplæring og onboarding av nye representanter
3. God kommunikasjon
-
- Tydelige rutiner i virksomheten for kommunikasjon mellom ledelse, ansatte og AMU.
- Møtene er godt forberedt med sakslister og relevant dokumentasjon som er sendt ut på forhånd. Alle må bidra og være aktive i saksforberedelsene – det krever kompetanse og god rolleforståelse hos deltakerne.
4. Samarbeid og deltakelse
-
- Skap et miljø for åpen dialog og samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstakerrepresentanter, med tydelig og engasjert møteledelse
- Involver alle relevante parter i diskusjoner og beslutninger
- Bruk de mulighetene sammensetningen av AMU gir, til å nå felles mål om fullt forsvarlig arbeidsmiljø
5. Systematisk tilnærming
-
- Bruk verktøy som risikovurderinger, kartlegginger, statistikk og handlingsplaner for å identifisere og løse utfordringer.
- Vær det strategiske utvalget som både er rådgivende OG tør å beslutte/ fatte vedtak
6. Oppfølging og evaluering
-
- Følg opp vedtak og tiltak, og evaluer effekten av dem.
- Del resultater og erfaringer med ansatte for å sikre transparens og læring.
- Evaluer regelmessig om AMU oppfyller den rollen som fremgår av lovverket
- Ta vare på ildsjelene og fortsett å utvikle kompetansen i utvalget!