Våre beste tips til god møteledelse

Lær deg å holde gode, konstruktive og effektive møter. Vi gir deg våre aller beste tips til hvordan du kan bli en god møteleder med enkle grep.

Møter er på godt og vondt en sentral del av manges arbeidshverdag. Gode møter kan være svært konstruktive, samlende og nyttige, på samme måte som dårlige møter kan være demotiverende, en tidstyv i hverdagen og skape dårlig stemning 

Hos Arbeidsmiljøsenteret kan du få kurs i møteledelse. Etter kurset vil du ha kunnskap om hva som kjennetegner et godt møte, hva god møtekultur er og hvordan du kan fremprovosere produktiv møteatferd, i tillegg til at du tilegner deg en rekke enkle verktøy du kan bruke når du leder møter. Les mer om kurs i møteledelse hos Arbeidsmiljøsenteret her.

Hvordan planlegge og holde et møte?

For deg som er leder er møteledelse en viktig del av arbeidshverdagen. Det vil derfor være verdifullt for deg å være i stand til å holde gode, effektive og konstruktive møter. Her gir vi deg våre aller beste tips til god møteledelse.

I forkant av et møte er det viktig at du

  • forbereder deg godt
  • lager en agenda
  • setter en realistisk tidsbegrensning
  • definerer en målsetting for møtet
  • inviterer de rette menneskene

Når møtet er planlagt og agenda er sendt ut, har du forhåpentligvis dannet et godt grunnlag for et effektivt og konstruktivt møte. For at selve møtet skal bli godt er det blant annet viktig at du som møteleder er tydelig i din kommunikasjon og snakker om det viktigste først. På den måten sikrer du at alle får med seg det mest essensielle og har utbytte av møtet. I etterkant av møtet vil det i mange situasjoner også være hensiktsmessig å sende ut et kort og presist møtereferat.  

God møteledelse kort oppsummert

For å oppsummere kan vi konkludere med at du legger til rette for et godt og konstruktivt møte allerede i forberedelsene og møteinnkallingen. I første omgang er det naturligvis viktig at du selv har oversikt over hvorfor du kaller inn til nettopp dette møtet. Deretter vil møtet bli langt mer effektivt dersom også de andre deltakerne er innforstått med hva møtet skal dreie seg om, slik at de kan justere forventningene sine og stille godt forberedt.

Har du flere spørsmål?

Vi svarer gjerne på dine spørsmål om møteledelse. Du kan også kontakte oss for mer informasjon om våre kurs og konferanser, eller om vår rådgivning- og veiledningstjeneste.

Du kan også bli medlem hos oss. Som medlem får du en rekke fordeler, blant annet 10 % avslag på alle kursavgifter og 10 % avslag på alle produkter i HMS-butikken. Les mer om medlemsfordelene våre her.

Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

09 april 2025

Fredag den 4 april 2025 vedtok regjeringen at endringer i arbeidsmiljøloven skal tydeliggjøre ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Hva endringene blir helt konkret, er nå opp til Arbeidstilsynet sammen med partene i arbeidslivet. Vi heier på dette

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen