Uten repetisjon går kunnskap tapt

Kunnskap som er typisk for ledere, tillitsvalgte og verneombud er ferskvare. Faktisk glemmer du opptil 90 prosent av det du har lært hvis du ikke repeterer.
Kunnskap som er typisk for ledere, tillitsvalgte og verneombud er ferskvare. Faktisk glemmer du opptil 90 prosent av det du har lært hvis du ikke repeterer.

 

Kompetansefrafall, også kjent som skill decay, betyr tap av eller nedgang i tilegnet kompetanse og kunnskap etter en periode. Fordi vi mennesker har begrenset korttidsminne, er det viktig med jevnlig repetisjon.

Det er en del kompetanseområder som er mer sårbare for kompetansetap enn andre. Dette gjelder for eksempel kompetanse innen sikkerhet, brannvern, førstehjelp og andre områder på en arbeidsplass der det er viktig at ledere, tillitsvalgte eller verneombud skal ha kompetanse. (Chamberlain, Smith et al. 2002).

  • Vi kan ikke vite hvordan vi som er ledere, tillitsvalgte eller verneombud handler i vanskelige situasjoner, med mindre vi har fersk kunnskap og opplever mestring i de utfordringene vi står overfor. Selv om vi i teorien har fått god kunnskap, er det jevnlig læring som avgjør hvordan vi faktisk takler rollen vår, sier leder Kjetil Vedøy i Arbeidsmiljøsenteret.

Forskning viser at jo lenger tid det går fra innlæring til repetisjon, dess mer av kunnskapen går tapt. Ifølge forskere Salas (et al) har vi glemt hele 90 prosent av det vi har lært ett år etter at et kurs eller en form for opplæring er gjennomført. Salas (et al) mener at dersom vi skal få maksimalt utbytte av ny kunnskap etter et kurs eller er det viktig med jevnlig repetisjon. Det er også viktig at læringsformen varierer når kunnskapen repeteres, samt at problemstillinger presenteres på forskjellige måter. Dette bidrar til å bedre forstå kunnskapen og det bidrar til optimal læring.

  • Det er kun gjennom repetisjon og kunnskapspåfyll at kursdeltakere utvikler tro på egen mestring. Når man får presentert kunnskap fra nye vinkler er det enklere å forstå, sier Vedøy.

Læring er en prosess som gjør informasjon om til kunnskap. Læring er en biologisk prosess. Vi kan faktisk se læring som endring i hjernen. Læring er ikke noe som skjer med deg. Det er noe du og hjernen din gjør. Universalgeniet Leonardo da Vinci sa allerede på 1500-tallet at the noblest pleasure is the joy of understanding. Ikke glem da Vincis velvalgte ord neste gang du melder deg på kurs. Kanskje er det på tide med en repetisjon?

Arbeidsmiljøsenteret bruker en rekke velprøvde pedagogiske metoder for å sikre læring i sine kurs. Her opplever deltakerne både forelesninger, praktiske oppgaver, diskusjoner og gruppearbeid for å sikre maksimal læringseffekt.

 

Hukommelseskurve

Hukommelseskurven med og uten repetisjon (Hermann Ebbinghau: Forgetting curve)

 

Presentasjoner fra Arbeidsmiljøkongressen 2024

31 oktober 2024

Arbeidsmiljøkongressen i Grieghallen 23. og 23. oktober 2024 dekket mange teamer med foredrag og sesjoner om alt fra kunstig intelligens (KI), varsling i arbeidsmiljøsaker, psykososialt arbeidsmiljø og psykologisk trygghet, seniorer i arbeidslivet og ledelse i den hybride arbeidshverdagen. Her finner du presentasjonene til foredragsholderne.

Har du 8 minutter?

15 oktober 2024

Verdensdagen for psykisk helse minner oss om at vi alle har et ansvar, både som venner, kollegaer og samfunnsborgere, for å bidra til et miljø hvor det er trygt å snakke om mentale utfordringer. Hvordan kan arbeidsplassen jobbe med psykisk helse?

Er rollen som hovedverneombud en ensom uriaspost?

10 januar 2024

Jon, som begynte hos Arbeidsmiljøsenteret i august, har deltatt på HVO-kurs. Han føler seg nyfrelst og ikke minst ser han at det er dialogen som er det viktigste verktøyet, og i dialogen magien skjer.

Scroll til toppen