Tekst: Grethe Ettung (2009)
Godssjåfører sliter tungt med mangel på pauselokaler og toaletter.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig gjennomført en medlemsundersøkelse som viser at det er tøffe tak for godssjåfører.
- Myndighetene må bygge rasteplasser med dusj- og toalettfasiliteter samt soveplasser, sier Jan Arne Laberget, leder for YTF gods. (Foto: Bente Bolstad, YTF)
Krever rasteplasser
Av de 226 respondentene som svarte på undersøkelsen, arbeider nærmere 80 prosent skift. Over halvparten av dem jobber om natten, det vil si mellom klokken 21.00 og klokken 06.00. Over 45 prosent svarer at de ikke har pauselokaler, mens vel 27 prosent ikke har tilfredsstillende toalettforhold og hele 22 prosent har ikke tilgang på toalett i det hele tatt. - Vi jobber aktivt med å bedre forholdene, sier leder for YTF gods, Jan Arne Laberget. Han forteller at YTF krever at myndighetene bygger rasteplasser med dusj- og toalettfasiliteter, soveplasser og gjerne med mulighet til å få kjøpt mat. - Sjåførene er pålagt å ha pauser, men stort sett er det bilen som fungerer som pauselokale. Vi har derfor et stort behov for rasteplasser på mange, lange veistrekninger i Norge, som for eksempel fjellovergangene, påpeker Laberget.
SAFE PARK i Danmark
Danmark er først ute i Skandinavia med å sikre rasteplasser for sjåfører, melder det danske Magasinet Arbejdsmiljø. Den første befinner seg på Falster, og her kan lastebilsjåfører hvile trygt uten å frykte tyveri eller overfall. Soveplassen kalles for SAFE PARK og den gir sjåførene mulighet til å hvile og sove under gode betingelser før de kjører videre. Innen EU har hver sjette lastebilsjåfør blitt utsatt for overfall, og hvert år blir det stjålet gods og vogner for omkring 50 milliarder kroner. I regi av EU arbeides det derfor med et konsept som skal sikre trygge rasteplasser rundt om i Europa. - I Norge er det vi kan kalle for landeveisrøvere som overfaller og stjeler, et forholdsvis nytt fenomen, men vi har jo sjåfører som kjører på kontinentet og denne typen rasteplasser vil utgjøre en trygghet for dem, mener Laberget. Rasteplassene skal utformes etter nylig fastsatte EU-standarder på området. I tillegg til hvile- og sovemuligheter vil sjåførene få gode råd om ergonomi, riktig kosthold og mosjon. - Det høres positivt ut. YTF har i samarbeid med Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) et lignende prosjekt her hjemme. Sammen med en sykepleier fra LHL reiser vi rundt om i landet og snakker med godssjåfører. Vi har oppfordret dem til å bevege seg når de har pauser, og gir råd om hvordan de velger sunt og unngår den mest usunne gatekjøkken/bensinstasjon-maten, meddeler Laberget.