Støy på kontoret

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.

(2008)

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.
Typiske støykilder i kontormiljøer kan være eksterne kilder som trafikkstøy, flystøy og industristøy. Ventilasjonssystemer og andre tekniske installasjoner, for eksempel heis, kan forårsake støy, likeledes internt utstyr som faks, PC og kopimaskin. I tillegg vil intern trafikk som klaprende heler, slamring med dører, kimende telefoner/mobiltelefoner og andres telefon-/mobilsamtaler være kilder til støy. Kontorpregede arbeidslokaler bør ha forholdsvis mye absorpsjon, det vil si materialer som tar opp mye av lyden i seg. Etterklangstiden, mål for hvor fort en lyd dør ut i rommet, bør være fra 0,3 til 0,7 sekunder. Teknisk utstyr, som for eksempel printere og kopimaskiner, bør plasseres under trapperom, i korridorer eller i andre områder som allerede er støybelastet. Ved nyanskaffelser er det viktig å unngå støyproblemer, blant annet ved å innhente produktinformasjon om lydnivå. (Kilde: Norsk forening mot støy)

Presentasjoner fra Arbeidsmiljøkongressen 2024

31 oktober 2024

Arbeidsmiljøkongressen i Grieghallen 23. og 23. oktober 2024 dekket mange teamer med foredrag og sesjoner om alt fra kunstig intelligens (KI), varsling i arbeidsmiljøsaker, psykososialt arbeidsmiljø og psykologisk trygghet, seniorer i arbeidslivet og ledelse i den hybride arbeidshverdagen. Her finner du presentasjonene til foredragsholderne.

Har du 8 minutter?

15 oktober 2024

Verdensdagen for psykisk helse minner oss om at vi alle har et ansvar, både som venner, kollegaer og samfunnsborgere, for å bidra til et miljø hvor det er trygt å snakke om mentale utfordringer. Hvordan kan arbeidsplassen jobbe med psykisk helse?

Er rollen som hovedverneombud en ensom uriaspost?

10 januar 2024

Jon, som begynte hos Arbeidsmiljøsenteret i august, har deltatt på HVO-kurs. Han føler seg nyfrelst og ikke minst ser han at det er dialogen som er det viktigste verktøyet, og i dialogen magien skjer.

Scroll til toppen