Økt bruk av Arbeidslivstelefonen

Det har vært en sterk økning i henvendelser til Arbeidslivs­telefonen siste år. 20 prosent flere ringte for å få hjelp i 2007 sammen­­lignet med foregående år.
Tekst: Turid Børtnes (2008)
Det har vært en sterk økning i henvendelser til Arbeidslivs­telefonen siste år. 20 prosent flere ringte for å få hjelp i 2007 sammen­­lignet med foregående år.
Den største gruppen innringere, nesten en fjerdedel, oppgir at de trenger råd og hjelp fordi de er i konflikt med lederen sin. Så mange som 12 prosent rapporterer at de føler seg mobbet/trakassert av leder. Ellers ringer arbeidstakere fordi de trenger svar på spørsmål vedrørende arbeidsmiljøet, omorganiseringer eller at de føler seg utbrente. Daglig leder for Arbeidslivstelefonen, Grace Beate Mathisen mener at det økende antallet henvendelser viser at denne telefontjenesten er nødvendig og et viktig bidrag i arbeidet med å hindre utstøting og trakassering i arbeidslivet. Det er de midlere årsklassene som dominerer, flest henvendelser kommer fra aldersgruppen 40-49 år, med arbeidstakere i alderen 30-39 år hakk i hel. I 2007 var det flere innringere i den yngste gruppen, 20-29 år enn noen gang tidligere. Kvinnene er i flertall blant dem som ringer. Hver femte innringer jobber i helse- og sosialtjenesten. På andre plass kommer ansatte innen salg/varehandel. Arbeidslivstelefonen er et samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse og Arbeidstilsynet og fungerer som et supplement til de tilbudene som allerede finnes hos Arbeidstilsynets telefontjeneste og andre hjelpeinstanser.

Presentasjoner fra Arbeidsmiljøkongressen 2024

31 oktober 2024

Arbeidsmiljøkongressen i Grieghallen 23. og 23. oktober 2024 dekket mange teamer med foredrag og sesjoner om alt fra kunstig intelligens (KI), varsling i arbeidsmiljøsaker, psykososialt arbeidsmiljø og psykologisk trygghet, seniorer i arbeidslivet og ledelse i den hybride arbeidshverdagen. Her finner du presentasjonene til foredragsholderne.

Har du 8 minutter?

15 oktober 2024

Verdensdagen for psykisk helse minner oss om at vi alle har et ansvar, både som venner, kollegaer og samfunnsborgere, for å bidra til et miljø hvor det er trygt å snakke om mentale utfordringer. Hvordan kan arbeidsplassen jobbe med psykisk helse?

Er rollen som hovedverneombud en ensom uriaspost?

10 januar 2024

Jon, som begynte hos Arbeidsmiljøsenteret i august, har deltatt på HVO-kurs. Han føler seg nyfrelst og ikke minst ser han at det er dialogen som er det viktigste verktøyet, og i dialogen magien skjer.

Scroll til toppen