Tekst: Turid Børtnes (2007)
Kampen om den beste arbeidskraften er hard, bedrifter som trenger flere folk, går nye veier for å rekruttere. Aker Kværner stilte opp på Oslo sentralstasjon i morgenrushet i oktober for å kapre nye medarbeidere.
- Dette er bare en del av en omfattende rekrutteringskampanje denne høsten, opplyser Stein Inge Liasjø, informasjonssjef i Aker Kværner. I forbindelse med kampanjen har Aker-selskapene blant annet opprettet et eget nettsted, hvor aktuelle jobbkategorier presenteres i tillegg til selskapets mange forskjellige virksomheter.
Utradisjonell satsing
- Gir det resultater å stoppe folk i farta på vei til jobb for å spørre om de kan tenke seg å bytte arbeidsplass? - Responsen på kampanjen har vært kjempebra. Vi har allerede mange søknader inne. Det vi har gjort er å vise til nettstedet vi har laget i forbindelse med kampanjen. Der kan interesserte skaffe seg en oversikt over ledige jobber og en del av prosjektene selskapet jobber med. I tillegg til at ansatte i Aker Kværner har stilt opp på Oslo S med lett gjenkjennelige oransje arbeidsklær, har selskapet også hatt helsides annonser i avisene, de har kjørt spesiell internettreklame på de største nettstedene her i landet og de har kjøpt reklametid radio, i P4. Aker Kværner-ansatte har også kjørt rundt med stickers, det vil si klistremerker, på sine egne biler for å gjøre medtrafikanter oppmerksomme på kampanjen. Kampanjen varte i fire uker fra 20. oktober.
Trenger 500 nye
Det er ikke få personer Aker Kværner er på jakt etter, Liasjø forteller at de har behov for ca 500 nye arbeidstakere med svært variert erfaring, fra produksjonsarbeid til arbeidsoppgaver som krever doktorgradskompetanse. Liasjø opplyser at kampanjen er en fellessatsing sammen flere Aker-selskap som jobber innen olje og gass. Til sammen har selskapene nærmere 1.000 ledige stillinger de skal ha besatt. - Vi har utvilsomt et arbeidsmarked med lite ledighet og det er mye av bakgrunnen for at vi har satt i gang rekrutteringskampanjen. Likevel får vi mange henvendelser og opplever at folk virkelig har lyst til å arbeide hos oss, det er svært positivt.