Ny internasjonal standard for arbeidsmiljø

ISO 45001 blir ny standard for ledelsessystemer for arbeidsmiljø. Standarden blir lansert som Norsk Standard 10. april.

ISO 45001 blir ny standard for ledelsessystemer for arbeidsmiljø. Standarden blir lansert som Norsk Standard 10. april. Standarden overtar etter britiske BS-OHSAS 18001 som også er mye brukt i Norge. Formålet med standarden er å få på plass et verktøy som skal sikre at arbeidsmiljøarbeidet blir utført på en målrettet og systematisk måte

Den nye standarden for arbeidsmiljø tar blant annet for seg følgende temaer:

  • identifisere interne og eksterne forhold som påvirker arbeids­miljøet
  • risikovurderinger
  • politikk og mål for arbeidsmiljø
  • bestemmelse av hvilke prosesser som er nødvendige i arbeids­miljøarbeidet og hvordan disse kan virke sammen
  • ressursbehov
  • planlegging og gjennomføring av tiltak, og evaluering av disse
  • Standarden vil også til å stille krav om kontinuerlig oppfølging av arbeidsmiljøarbeidet og forbedringsaktiviteter

I verden i dag skjer der 2,78 millioner dødsfall i året som følge av arbeidsulykker eller arbeidsrelaterte sykdommer, i tillegg til 374 millioner ikke-dødelige skader og sykdommer. Dette medfører store konsekvenser for familiene og lokalsamfunn som blir rammet, og kostnadene for organisasjonene er betydelig. ISO 45001, eller NS-ISO 45001 Ledelsessystemer for arbeidsmiljø Krav og veiledning om bruk, som den heter i Norge, er verdens første internasjonale standard for arbeidsmiljø. Den gir et rammeverk for å øke sikkerheten og redusere yrkesrelaterte sykdommer slik at en organisasjon proaktivt kan forbedre sitt arbeidsmiljø.

Fordeler ved bruk av standarden kan være å:

  • redusere antall uønskede hendelser på arbeidsplassen
  • redusere fravær og gjennomtrekk av ansatte, noe som fører til økt produktivitet
  • redusere kostnadene på forsikringer
  • opprette en helse- og sikkerhetskultur, hvor ansatte blir oppfordret til å ta en aktiv rolle for arbeidsmiljøet
  • styrke ledelsens forpliktelse til proaktivt å forbedre arbeidsmiljøet
  • gjøre det enklere å oppfylle lov- og forskriftskrav
  • forbedre omdømmet

Ønsker du å vite mer om standarden meld deg på Arbeidsmiljøkongressen i Bergen 16-17 oktober 2018, der vil hele sesjon 6 på kongressen handle om standarden og vi har fått Lisbeth Aamodt fra Kiwa Teknologisk Institutt til å komme og snakke om standarden.

Les mer og meld deg på Kongressen her

Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

09 april 2025

Fredag den 4 april 2025 vedtok regjeringen at endringer i arbeidsmiljøloven skal tydeliggjøre ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Hva endringene blir helt konkret, er nå opp til Arbeidstilsynet sammen med partene i arbeidslivet. Vi heier på dette

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen