Ingen e-post i arbeidstiden

Et dansk reklamebyrå har stoppet all bruk av e-post i arbeidstiden fra kl. 10.00 til 15.00 hver dag. Begrunnelsen er at e-posten får alt for mye prioritet i forhold til selve jobben.

Tekst: Turid Børtnes (2001)

Et dansk reklamebyrå har stoppet all bruk av e-post i arbeidstiden fra kl. 10.00 til 15.00 hver dag. Begrunnelsen er at e-posten får alt for mye prioritet i forhold til selve jobben.

Reklamebyrået mener at e-posten tar oppmerksomheten bort fra de virkelige arbeidsoppgavene. Foreløpig er e-postpausen et eksperiment, sier administrerende direktør i bedriften.

Medarbeiderne i byrået er enige i at det kan bli vel mye elektronisk post i løpet av en arbeidsdag, og at dette også medfører stress på jobben. De ser heller ikke bort i fra at kundekontakten vil bli bedre når de må bruke telefon, i stedet for å sende en e-postmelding, skriver nettutgaven av Arbeid og helse.

Men undersøkelser som er foretatt på området viser også at svært mye av e-posten som mottas og sendes i arbeidstiden er privat. En engelsk undersøkelse avslørte at hver tredje e-post på større arbeidsplasser dreier seg om private forhold. I gjennomsnitt bruker ansatte en time hver dag på å lese og skrive private meldinger. Bare 27 prosent av e-posten som ble mottatt inneholdt vesentlige opplysninger.

Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

09 april 2025

Fredag den 4 april 2025 vedtok regjeringen at endringer i arbeidsmiljøloven skal tydeliggjøre ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Hva endringene blir helt konkret, er nå opp til Arbeidstilsynet sammen med partene i arbeidslivet. Vi heier på dette

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen