Hvordan håndtere arbeidskonflikter?

- Ved konflikter på arbeidsplassen har det vært vanlig at psykologer benytter ulike meglingsteknikker, ofte uten at det er foretatt forundersøkelser om hvor man står rettslig. Dette er feil, sier arbeidsrettsadvokat Harald Pedersen.

(2011)

- Ved konflikter på arbeidsplassen har det vært vanlig at psykologer benytter ulike meglingsteknikker, ofte uten at det er foretatt forundersøkelser om hvor man står rettslig. Dette er feil, sier arbeidsrettsadvokat Harald Pedersen.

  • Slik tilnærming kan føre til at sakene blir enda vanskeligere å håndtere, eller at det i verste fall begås nye overgrep mot en eller flere av de involverte, sier  Det Pedersen. Han har sammen med professor i arbeids- og organisasjonspsykologi Ståle Einarsen, skrevet boka Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet.

Arbeidsmiljølovens rammer Når det oppstår konflikter på arbeidsplassen må man ta utgangspunkt i det juridiske perspektiv, det vil si de rammene arbeidsmiljøloven trekker opp. Arbeidsgiver plikter først å undersøke om arbeidsmiljøloven er brutt, påpeker Pedersen. Dessuten opererer arbeidsmiljøloven med flere grenser for mellommenneskelig adferd, og sakene kan arte seg forskjellig avhengig av hvor langt konflikten har eskalert, det vil si tiltatt i styrke og intensitet. Det kan være når konflikten er personorientert, og partene opptrer på en slik måte overfor hverandre at reglene om at det skal tilrettelegges slik at det ikke oppstår uheldige psykiske belastninger, eller slik at arbeidstakers integritet og verdighet krenkes, er brutt. Videre kan konflikten ha eskalert så høyt at partenes opptreden er i strid med forbudet mot utilbørlig opptreden eller trakassering. -Dersom ledelsen ikke tar tak i konflikten, kan det i seg selv resultere i at forbudet mot krenking av integritet og verdighet brytes, understreker Pedersen.

Bruk av styringsretten Dersom arbeidsgiver ser at en av reglene brytes, må han eller hun bruke styringsretten til å iverksette tiltak. -Det gjøres normalt ved å gi skriftlige instrukser for ønsket opptreden, eller ved å gi advarsler eller gå til oppsigelse. I boka beskriver Pedersen og Einarsen hvordan man foretar faktaundersøkelser, for å vurdere om det foreligger brudd på arbeidsmiljøloven. -Vi ser også på hvordan arbeidsgiver kan bruke styringsretten for å håndtere de vanskelige personalsakene. Forfatterne mener også at virksomhetene må bli flinkere til å utvikle prosedyrer for hvordan de skal håndtere denne typen saker på en ordentlig måte. Kurs I 2.utgaven av boka Det gode arbeidsmiljø tar Pedersen og Einarsen utgangspunkt i arbeidsmiljøloven som en rettesnor for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet. - Vi holder også kurs i konflikthåndtering, faktaundersøkelser, arbeidsgivers styringsrett og i utvikling av prosedyrer, opplyser Pedersen. Mer informasjon finner du på siden: arbeidsmiljospesialistene.no

Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

09 april 2025

Fredag den 4 april 2025 vedtok regjeringen at endringer i arbeidsmiljøloven skal tydeliggjøre ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Hva endringene blir helt konkret, er nå opp til Arbeidstilsynet sammen med partene i arbeidslivet. Vi heier på dette

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen