Tekst: Turid Børtnes (2007)
- Vi har egentlig julefølelse hele året, vi, men det er ekstra morsomt når det virkelig nærmer seg jul.
Butikksjef Siv von Schack ved Fabrikkutsalget på Hadeland Glassverk på Jevnaker står midt i en jevn strøm av kunder, men klarer likevel å overbevise oss om at julestria er den flotteste tiden på året. Det er alle de hyggelige menneskene hun møter som gjør utslaget, i tillegg til at hun bobler over av entusiasme over juleutstillinger og varer.
Jul om sommeren
- Her i Fabrikkutsalget selger vi 2. sortering av produktene våre, det betyr at prisen er en god del lavere. Det vet kundene, mange kommer hit for å gjøre et kupp, og fornøyde kunder er blide kunder. Siv von Schack forteller at de selger juleprodukter hele året, om sommeren har de også en juleutstilling, spesielt beregnet på utenlandske turister. - Amerikanerne er helt ville, de hamstrer norsk julepynt og andre juleprodukter. Når det nærmer seg jul snus hele den store butikken på hodet. Da er det produkter som er julerelaterte eller som kan egne seg som gaver, som får den mest synlige plassen. - Vi begynner å planlegge tidlig og prøver å finne en tråd som vi kan følge. Det går alltid bra, vi er en dreven gjeng som har jobbet sammen i mange sesonger.
Takk, begge deler
En av de mange krumtappene i det hele, er dekoratør Tove Tesla. Hun skal sørge for at alle de små og store husene på glassverket som inneholder butikker, er julepyntet og klare til å ta i mot publikum. - Litt av vitsen er at de ni butikkene våre ikke er like. Publikum kommer ikke hit bare for å handle, opplevelser er viktig og de skal være forskjellige. Vi kan by på det meste fra gammeldags landhandlerstemning til helt moderne interiører. Men julepynting er ikke bare å finne frem pynten fra i fjor, dekoratøren må følge med i tiden. Julepynt er trend i tillegg til tradisjon. I år er sølv og gull populært i dekorasjoner, dessuten engler i alle fasonger og størrelser. Det har Tove Tesla tatt konsekvensen av og laget et eget englerom i Julehuset, noe som har slått svært godt an hos publikum. - Mange har med seg kamera og tar bilder av de julepyntede bordene våre for å få ideer til egen borddekking.
Turistattraksjon
Tove Tesla er snart ferdig med julestria for sin del, når alt er pyntet og klart til juleinnrykket i begynnelsen av november, er hennes jobb stort sett gjort. Det er hun glad for, det har vært hardt kjør noen uker på forhånd. Men det gjelder ikke Gro Rustad som jobber i Kramboden og hennes kolleger i de andre butikkene, det er da det begynner for dem. - Det kan bli litt masete, men det hører med, det er faktisk hyggelig. Vi vet hva som kommer og er forberedt, og det er kundene våre også. Mange av dem kommer igjen år etter år, det setter vi stor pris på. Rustad og Tesla kan fortelle at det ikke bare er til jul det er mye besøk på glassverket, det er jevnt besøk hele året, særlig på sommertid. Hadeland Glassverk er med sine mange virksomheter blitt en turistattraksjon av rang i Norge, faktisk det fjerde best besøkte turiststedet i hele landet. Glassverket er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift siden det ble grunnlagt i 1762. Det er en viktig hjørnesteinsbedrift på Jevnaker, flere av de ansatte har også en far eller bestefar som har arbeidet ved bedriften.