Hva er et verneombud?
Om du er arbeidsgiver for mellom 5 og 10 ansatte, eller du er et nyvalgt og nysgjerrig verneombud, så skal du nå få en forenklet forklaring på hva et verneombud er. Krav om at det skal være verneombud har vært en del av norsk lovgivning siden 1956. Verneombudet er en vesentlig del av demokratiet på arbeidsplassen, og kanskje særlig det nære demokratiet, som har vært så viktig for å sikre samarbeidet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere på arbeidsplassen. Et samspill og en tradisjon som mange omtaler som «det norske gullet», fordi det sikrer trygge og effektive virksomheter.
Et verneombud er arbeidstakernes interesserepresentant i forhold til helse-, miljø- og sikkerhetssaker (HMS). Verneombudets rolle er å se til at alle arbeidstakerne til enhver tid har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, mens det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at dette skjer. Verneombudet og leder/arbeidsgiver må samarbeide tett for å få dette til. Verneombudet skal være der for alle, også for lederen. Verneombudet skal bidra til samarbeidet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker sammen skaper en trygg og god arbeidsplass. Et verneombud er en viktig del av arbeidstakerens rett til medbestemmelse på arbeidsplassen. En viktig presisering her er at verneombudet ikke representerer enkelt personer, men skal påse og bidra til at den enkeltes sak blir tatt imot og håndtert på en ordentlig måte og at kommunikasjonen mellom partene er tilfredsstillende. Den andre viktige oppgaven for verneombudet er en pådriver for å påse at organiseringen og tilretteleggingen av arbeidet faktisk gir alle et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Endringer fra 1. januar 2024
Fra og med 1. januar 2024 endres Arbeidsmiljølovens kapittel 6. Dette gjøres for å styrke vernetjenesten og understreker viktigheten av denne rollen i arbeidslivet.
Det er tre endringer som kommer:
- Krav om verneombud senkes fra 10 til 5 ansatte
- Verneombudets skal fra nå av også omfatte alle innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakeres sitt arbeidsmiljø
- Det tydeliggjøres at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakerens psykososiale miljø
Behov for økt kompetanse
Minimumskravet for opplæring av verneombud er 40 timers HMS-grunnopplæring. Dette er et kurs som vi i Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med og utfører både digitalt og fysisk. Våre konsulenter er klare for å ta imot ledere og verneombud på kurs for å gi dere den nødvendige kompetansen, men ikke minst forståelsen av hvorfor dette er en oppskrift på suksess.
Øystein Grytøyr
Som ny leder i 20-årene ble Øystein fasinert av hvordan han selv var en viktig brikke i arbeidshverdagen til sine ansatte og kollegaer på godt og vondt. Erfaringene han gjorde seg gav han et ønske om å studere Arbeids- og Organisasjonspsykologi. Dette var for å lære mer om de mellommenneskelige aspektene ved ledelse. Øystein har etter dette vært leder innen offentlig forvalting og studerer nå til en mastergrad i Innovasjon og endringsledelse. Han har også vært megler i konfliktrådet, og brenner for de gode prosessene mellom mennesker på arbeidsplassen.