Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

Fredag den 4 april 2025 vedtok regjeringen at endringer i arbeidsmiljøloven skal tydeliggjøre ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Hva endringene blir helt konkret, er nå opp til Arbeidstilsynet sammen med partene i arbeidslivet. Vi heier på dette

Endring i arbeidsmiljøloven vedrørende psykososialt arbeidsmiljø

Regjeringen vil endre arbeidsmiljøloven: Styrker kravet til psykososialt arbeidsmiljø og understreker at dette er en viktig del av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Arbeidsmiljøsenteret følger utviklingen og står klare til å bidra med kunnskap, kurs og veiledning for å støtte virksomheter i å forstå og møte de nye kravene!

Endringene er et viktig grep for å forebygge manges opplevelser av et psykososialt belastende arbeidsmiljø, preget av tidspress, stor arbeidsmengde, uklare krav og høye emosjonelle belastninger, som fører til sykdom og fravær fra arbeidslivet.  Sammenhengen mellom psykososialt arbeidsmiljø og helse er godt dokumentert. Faktorene i det psyko­sosiale arbeidsmiljøet kan være fremmere og hemmere for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt) anslår at 15 prosent av langtidssykefraværet skyldes psykososiale risikofaktorer.  Det fine er, at dette kan vi gjøre noe med. De kommende lovendringene vil understreke at arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene er fullt forsvarlige.

Prop. 94 L (2024–2025) Endringer i arbeidsmiljøloven (krav til det psykososiale arbeidsmiljøet) inneholder forslag til endringene i arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet vil, i samarbeid med partene i arbeidslivet, utarbeide utfyllende forskrifter og veiledninger. Det skal gjøre at regelverket bedre reflekterer utfordringene i arbeidslivet og, sammen med andre tiltak, får flere virksomheter til å prioritere og håndtere psykososiale problemer på en god måte - med mål om å redusere fravær og frafall fra arbeidslivet.

Hva innebærer endringene?

Endringene tydeliggjør hva som ligger i arbeidsgivers plikter, særlig når det gjelder å forebygge ulike psykososiale risikofaktorer. Forslaget innebærer således ingen materiell endring av gjeldende rett, men en tydeliggjøring. Det vil stilles klarere krav til ledelse, organisasjonskultur og systematisk forebygging – på samme lest som ved fysiske arbeidsmiljøfaktorer. Endringene i lovteksten skal gjøre det tydeligere hva som forventes av arbeidsgivere når det gjelder å forebygge og håndtere psykososiale risikofaktorer. Det foreslås å ta inn flere viktige psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som virksomhetene bør rette oppmerksomhet mot i sitt forebyggende arbeidsmiljøarbeid. Dette gjelder

Endringen vil synliggjøre at dette er faktorene er omfattet av lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø og som går inn under kravene til systematisk HMS-arbeid.

Lovendringen skal bidra til bedre vern av arbeidstakernes helse, gi arbeidsgivere tydeligere veiledning i håndteringen samt gi Arbeidstilsynet et styrket rettsgrunnlag i tilsynsarbeidet.

Hva betyr dette i praksis?

Vedtaket markerer et tydelig skifte i hvordan det psykososiale arbeidsmiljøet blir fulgt opp rettslig. Arbeidsgivere får et skjerpet ansvar, og det kan forventes økt behov for kompetanse, systematikk og dialog i det forebyggende arbeidet. Arbeidsgivere må kunne dokumentere hvordan det psykososiale arbeidsmiljøet ivaretas, og sørge for at forebygging er en integrert del av HMS-arbeidet. Dette gir også Arbeidstilsynet et tydeligere rettsgrunnlag ved tilsyn.

Verneombudene har gjennom sist oppdateringen i arbeidsmiljøloven § 6-2(f) fått i oppgave å særlig påse at arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø er ivaretatt.

Samtidig er det viktig å trekke frem at alle ansatte har et ansvar inn i arbeidsmiljøarbeidet gjennom medvirkningsplikten i AML §2-3. Vi er hverandres arbeidsmiljø. Og arbeidsmiljø, herunder systematisk HMS-arbeid, er et «samarbeidsprosjekt».

Det er ved endringer som dette at gullet i det lokale trepartssamarbeidet må hentes frem, og løftes opp – for å sikre god implementering og håndtering av lovendringen. Det er nå det gjelder – og sammen blir vi gode!

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Unntak fra kravet om 40 timers opplæring?

09 januar 2025

Noen bedrifter lurer på om de kan gjennomføre kortere HMS grunnopplæring av verneombud og AMU-medlemmer enn lovens krav på 40 timer. Her utdyper vi hva som må ligge til grunn når en slik vurdering skal gjennomføres.

Scroll til toppen