Har du noen gang tenkt at når du jobber med mennesker, bruker du følelsesuttrykket ditt som et verktøy?
De aller fleste arbeidstakere kommer i løpet av sin arbeidshverdag i kontakt med andre mennesker, enten som kunder, elever, pasienter eller som samarbeidspartnere. I noen yrker er arbeidstakere naturlig mer eksponert for kontakt med andre mennesker- enten fordi du tilfeldigvis kommer borti andre eller at dine arbeidsoppgaver inneholder at du skal være i kontakt med andre. Eksempler på dette er mange og spennet er stort, men for å tydeliggjøre hvem dette kan være, så kan det være resepsjonisten som tar imot både telefoner og besøkende, butikkmedarbeideren som skal hjelpe kundene, helsefagarbeideren som jobber med å hjelpe mennesker eller pedagogen som jobber med barn. om du, i tillegg til dine praktiske arbeidsoppgaver, benytter ditt eget følelsesuttrykk og evne til relasjon som verktøy for å gjennomføre dine arbeidsoppgaver, kan vi med høy sannsynlighet si at du har et emosjonelt arbeid. Men hva er emosjonelt arbeid?
Emosjonelt arbeid er når du har arbeid som innebærer direkte kontakt med kunder/klienter/pasienter/elever/ansatte du er leder for osv. Der jobben din krever smil, høflighet, empati, engasjement og er helt uavhengig av dine egne følelser som du gjerne må holde tilbake. Svitsjingen av følelsesuttrykket ditt må ofte skje øyeblikkelig da situasjonene fort endrer seg. For de fleste som jobber for og med mennesker, oppleves dette som svært givende. Det å få utgjøre en forskjell for noen, oppleves som viktig. Dette er ofte grunnen til at de har valgt yrket.
Til tross for at det for de fleste opplever sine emosjonelle arbeidsoppgaver som både er givende og meningsfullt, har forskere og arbeidsmiljøaktører i større grad rettet blikket mot de usynlige risikoene arbeidstakerne kan være utsatt for ved å benytte egne følelser som i løpet av de siste årene. Noe av utfordringen i slike yrker er at situasjonene ikke utgjør en umiddelbar fare for ansattes helse og dermed ikke så lett å oppdage. Dette kan være en helseskade som kommer snikende over tid om ikke bedriftene har organisert seg på en slik måte at de kan motvirke dette. Det blir litt som ved en sko som gnager litt. Vi legger ikke helt merke til det, så lenge foten er varm. Når vi tar den av, er det ei skikkelig blemme der.
Står de ansatte i denne «spagaten» for lenge, uten å kunne få utrykke eller få pauser fra å bruke sine egne følelser, kalles dette emosjonell dissonans. Emosjonell dissonans er en risikofaktor i forhold til det psykososiale arbeidsmiljøet, og blir det ikke tatt på alvor og satt inn aktuelle tiltak, kan dette føre til økt sykefravær og slitasje for den enkelte arbeidstaker.
Men det er gode muligheter for bedrifter og jobbe forebyggende med disse risikoforholdene. På verdens Arbeidsmiljødag 28.04 har du nå mulighet til å bli med på et 2 timers foredrag og refleksjoner i plenum om emosjonelt arbeid, og hvordan bedrifter kan jobbe forebyggende med både eksponeringer, reaksjoner og rett og slett få et bedre bilde på hva emosjonelt arbeid er.
Vi ønsker alle velkommen til foredrag på verdens arbeidsmiljødag 28. april. B¨de foredraget og nettverksmøte arrangeres i Schweigaardsgate 14 (Galleri Oslo, samme bygg som bussterminalen).
- Foredraget holdes i Auditorium Oslo/Adam og Eva Auditoriet i oppgang 14, etasjen over der bussplattformene er. Når du har kommet til nummer 14 fortsetter du litt til, og vil se Adam og Eva logoen til venstre.
- Nettverksmøtet holdes i Kime i 4 etg. Når du kommer til nummer 14 tar du trapp eller heis opp.
Sigrid Engen
Sigrid er vår daglige leder. Hun er fysioterapeut og med videreutdanning innen coaching, veiledning og kognitiv terapi. Hun har jobbet inne fagfeltet HMS og bedriftshelsetjeneste i 20 år med alt fra skolering og veiledning innen psykososiale, organisatoriske og ergonomisk forhold. Hun holder også kurs i trusler og vold på arbeidsplassen. Ta gjerne kontakt for en prat om hva vi kan hjelpe deg med.