Callsenterjobb gir mye plager

Svært mange av dem som jobber på såkalte callsenterforetak har plager slik som vondt i rygg, skuldre og nakke eller hodepine. En undersøkelse ved det svenske Arbetslivsinstitutet viser at det gjelder ni av ti ansatte.

Tekst: Turid Børtnes (2003)

Svært mange av dem som jobber på såkalte callsenterforetak har plager slik som vondt i rygg, skuldre og nakke eller hodepine. En undersøkelse ved det svenske Arbetslivsinstitutet viser at det gjelder ni av ti ansatte.
En av fire ansatte rapporterer om problemer med å sove. Arbeidet oppleves som stillesittende, monotont og stressende. Callsenterbransjen er i rask vekst i svært mange land. Forskeren bak undersøkelsen, lege Thor Nilsson ved Yrkes- og miljømedicinska kliniken i Sundsvall, sier til nettstedet Arbetsliv at studien er tankevekkende. - Samfunnet reagerer ikke i tilstrekkelig grad på denne typen plager, slik som smerter i nakke og rygg. Vi må spørre oss hvilket nivå av smerte samfunnet skal akseptere, dette gjelder langt flere yrkesgrupper enn callsentrene, sier han. Siden undersøkelsen også viser at tre av fire av de ansatte ønsker å fortsette i jobben sin, er det svært viktig å skape arbeidsforhold som gjør arbeidsplassen bedre.

Presentasjoner fra Arbeidsmiljøkongressen 2024

31 oktober 2024

Arbeidsmiljøkongressen i Grieghallen 23. og 23. oktober 2024 dekket mange teamer med foredrag og sesjoner om alt fra kunstig intelligens (KI), varsling i arbeidsmiljøsaker, psykososialt arbeidsmiljø og psykologisk trygghet, seniorer i arbeidslivet og ledelse i den hybride arbeidshverdagen. Her finner du presentasjonene til foredragsholderne.

Har du 8 minutter?

15 oktober 2024

Verdensdagen for psykisk helse minner oss om at vi alle har et ansvar, både som venner, kollegaer og samfunnsborgere, for å bidra til et miljø hvor det er trygt å snakke om mentale utfordringer. Hvordan kan arbeidsplassen jobbe med psykisk helse?

Er rollen som hovedverneombud en ensom uriaspost?

10 januar 2024

Jon, som begynte hos Arbeidsmiljøsenteret i august, har deltatt på HVO-kurs. Han føler seg nyfrelst og ikke minst ser han at det er dialogen som er det viktigste verktøyet, og i dialogen magien skjer.

Scroll til toppen