Svært mange av dem som jobber på såkalte callsenterforetak har plager slik som vondt i rygg, skuldre og nakke eller hodepine. En undersøkelse ved det svenske Arbetslivsinstitutet viser at det gjelder ni av ti ansatte.
En av fire ansatte rapporterer om problemer med å sove. Arbeidet oppleves som stillesittende, monotont og stressende. Callsenterbransjen er i rask vekst i svært mange land. Forskeren bak undersøkelsen, lege Thor Nilsson ved Yrkes- og miljømedicinska kliniken i Sundsvall, sier til nettstedet Arbetsliv at studien er tankevekkende. - Samfunnet reagerer ikke i tilstrekkelig grad på denne typen plager, slik som smerter i nakke og rygg. Vi må spørre oss hvilket nivå av smerte samfunnet skal akseptere, dette gjelder langt flere yrkesgrupper enn callsentrene, sier han. Siden undersøkelsen også viser at tre av fire av de ansatte ønsker å fortsette i jobben sin, er det svært viktig å skape arbeidsforhold som gjør arbeidsplassen bedre.