Tekst: Turid Børtnes (2007)
For å få tak i nye folk har flere bedrifter begynt å ta i bruk nettet. Ikke til annonser, men de bruker de store nettsamfunnene til å få kontakt med de rette folkene.
To slike nettsteder er www.linkedin.com og www.facebook.com. Nøkkelpersoner i bedriften sender forespørsler til sine kontakter i nettsamfunnet, kanskje et par hundre personer, og etterspør folk med de rette kvalifikasjonene, skriver Aftenposten. De som mottar forespørselen sender den videre til sine bekjente, og på den måten kommer bedriften raskt i kontakt med flere tusen personer. En fordel med denne rekrutteringsmetoden er at den foregår via bekjente, noe som gjør det enklere for aktuelle kandidater å orientere seg om de ledige jobbene. Men et slikt system utelukker også gode kandidater som ikke er med i slike nettverk. Innen flere jobbmiljøer er det blitt mer vanlig å bygge opp nettverk via internett og i flere bedrifter blir de ansatte oppfordret til å gjøre dette. Personer som allerede har lagt ut jobbprofilen sin på et eller annet sosialt nettverk, henvender seg til bekjente innen de samme miljøene med forespørsel om å gjøre det samme. Det er foreløpig mest vanlig i IT-bransjen å bruke nettet for å få tak i nye medarbeidere, eller for enkeltpersoner å få seg en ny jobb, men også innen konsulentbransjen regnes internett som en aktuell kanal i rekrutteringsarbeidet.