Når du skal kjøpe arbeidsklær er første bud å tenke gjennom hva klærne skal beskytte deg mot.
Det kan være varme, kulde, fuktighet, skitt, smittefare eller elektrisitet. Kanskje har du behov for å være mest mulig synlig og trenger reflekshjelp, ekstra polstring i klærne til knærne er nyttig eller du kan risikere å falle på sjøen i yrket ditt. Når du har klarlagt behovet for beskyttelse, er neste steg å veie hensynet til pris opp mot kvalitet og passform. Før du endelig bestemmer deg kan det være verdt å tenke på fargevalg og eventuell uniformering i forhold til profilen bedriften du arbeider i prøver å skape. Årlige utgifter til arbeidsklær kan variere fra nærmere null til opp mot 5-6000 kroner i året for en person som for eksempel jobber offshore eller i tungindustrien. Markedet for arbeidsklær i Norge er relativt stabilt, men det har sannsynligvis vært en liten nedgang i salget de siste årene. Økt HMS-bevissthet generelt og nye bransjer som begynner å bruke arbeidstøy oppveier ikke fullstendig bortfallet av de tunge industriarbeidsplassene som krever mye beskyttelsesutstyr. Den totale omsetningen av arbeidsklær i Norge ligger mellom 900 millioner og en milliard kroner i året. Wenaas er den dominerende aktøren med en omsetning på omkring 550 millioner kroner på salg av arbeidsklær. Fristads Norge er en klar nummer to med en omsetning på omkring 80 millioner kroner. ICM, Univern, Lexow, Bekken & Strøm, Synfiber, Snickers og Blåkläder er andre firmaer som er store på arbeidsklær. Arbeidsmiljø nr. 1- 2006